door Henk Spaan
Er is een malaise. Het is veel te rustig, er wordt mij te weinig tegenspel geboden en te weinig ideeën aangereikt. We glijden af in ambtenarendom. De VVDM is niet ad rem meer. 1
Beemsterboer hoefde niet lang te klagen, want in de acties voor compensatie van weekenddiensten die tezelfdertijd begonnen, kreeg hij volop tegenspel.Compensatie. Steeds meer kazernes beginnen compensatie van wachten weekenddiensten te eisen. Niet alleen in Havelte en de Willem-de-Zwijgerkazerne te Wezep, maar ook in Ermelo, 't Harde en Den Bosch. Dit wordt een goed voorbeeld van een eisenpakket dat vanuit de basis is ontstaan. 2
De BVD wilde dit al in augustus '72 aanpakken, maar dat ging niet door wegens de verwikkelingen rond de groetdag en pas in het voorjaar van 1973 keerde de compensatie terug op de agenda.'t Harde zat met de moeilijkheid, dat de uitslag van hun enquête anders (lager) was dan de landelijke eisen. Maar de enquête zelf was niet goed. Er werd door de soldaten geen rekening gehouden met het feit dat ze moeten reizen in eigen tijd (zie motivatie landelijke compensatieblad). Het is door goede propaganda op te lossen en zij (de soldaten) zullen zeggen dat de landelijke eisen veel beter zijn dan die van hun. 3
De enquête in 't Harde had een open vraagstelling. In Ermelo was de vraag of de soldaten het eens waren met tevoren opgestelde eisen. Tachtig procent van de vijfduizend geënquêteerde dienstplichtigen gingen akkoord. Het AB had bezwaren tegen het eisenpakket. Het vond de eisen te hoog en meende dat daardoor andere eisen, zoals diensttijdverkorting, minder kans maakten.dat eerst de consequenties van de compensatievoorstellen onderzocht zullen worden onder andere door middel van contacten met Defensie en beroepsbelangenverenigingen. 4
De BVD zag daar niets in, omdat zo het bestuur het initiatief weer in handen zou krijgen in plaats van de kazerneafdelingen.Nu heeft het HB een brief opgesteld waarin ze erop aandringt te wachten met uitvoering van de voorstellen tot de hearing. Dit omdat de compensatie-eisen in strijd zouden zijn met de voorstellen van de VVDM voor diensttijdverkorting. Het HB stelt voor, de eisen lager te stellen en wil rond Pasen met een karavaantje langs kazernes trekken om protestbrieven en handtekeningen te verzamelen. Dit dus op basis van lagere compensatie-eisen. 5
De hearing keurde de compensatie-eisen van de LKK goed en besloot een landelijke compensatiekrant te maken en om een landelijke handtekeningenactie te houden. Het bestuur besloot vervolgens dat een speciale krant duur en overbodig was en om te volstaan met een pamflet. BVD-ers in de LKK werden boos omdat zij in de afdelingen wilden beginnen met de handtekeningenactie. Men kreeg het idee dat het bestuur de zaak traineerde. AB-lid Dick van der Peijl reageerde in het Kernblad van 1 juni:Ook wij zien de noodzaak in van het verkrijgen van compensatie en wel zo snel mogelijk. Alleen is het voor ons niet een punt dat snel te realiseren is. Deze mening is gebaseerd op gesprekken met politici, defensiespecialisten, minister Vredeling en de defensiemensen in het overleg. We hebben steeds naar voren gebracht dat de compensatie prioriteit verdient. Het staat bovenaan ons verlanglijstje. Maar het enige wat we ten antwoord krijgen, is dat het geregeld wordt in de definitieve werk- en rusttijdenregeling, en dat het een kwestie van geld is.
Van der Peijl pleitte voor een voorzichtige opstelling.Moeten we gelijk hard van stapel lopen, zoals de meeste afdelingen willen, of moeten we eerst een weloverwogen standpunt, goed geargumenteerd, innemen, wat ongetwijfeld langer zal duren.
Op de ledenvergadering moest het bestuur bakzeil halen. De LKK kreeg tot september een budget van vijfduizend gulden en een lid van het bestuur moest zich voor vijf halve dagen per week bezighouden met de compensatieacties.Zij zal actiemodellen moeten ontwerpen als follow-up van de landelijke handtekeningenactie. Zij zal deze ter goedkeuring moeten voorleggen aan de buitengewone ledenvergadering in juli. Bij het tussentijds wijzigen van de situatie (na de BLV in juli; secr.) heeft zij het recht de actievoorstellen te veranderen. Het AB heeft in dat geval beroepsmogelijkheden: ALV, BLV, hearing, veiligheidsraad. 6
De LKK kreeg daardoor meer bevoegdheden dan het AB op het gebied van de compensatie, inmiddels de belangrijkste VVDM-activiteit. Terecht merkte dan ook iemand op de ALV op dat het voorstel van de Wittenberg neerkwam op een motie van wantrouwen.Wat op dit moment evenwel bepaaldelijk ongewenst is, is dat door middel van al te grootscheepse acties gepoogd wordt nu al de leden op de barricades te jagen, terwijl het overleg nog moet beginnen. Dit getuigt op zijn best van voorbarigheid, op zijn slechtst van actie omwille van de actie. Wanneer ons standpunt is, dat acties er zijn om resultaat te krijgen als het overleg faalt, dan wordt daartegen hier gezondigd.
Deze passage verdween uit de tekst die Beemsterboer op de ALV voorlas, maar maakt wel duidelijk waar het conflict om ging. Beemsterboer verwoordde de vakbondsopvatting, dat acties er zijn om een vastgelopen overleg weer op gang te brengen. BVD-ers en veel afdelingsbestuurders hadden nauwelijks stilgestaan bij het overleg of bij het feit dat er inmiddels een PvdA-minister van defensie was. Zij waren ontevreden over de campensatieregeling en wilden vooral iets dóen. Het ging hen er niet om, "de politici voor onze zaak warm te maken", zoals van der Peijl vond, maar om actie te voeren. Dat was een ander uitgangspunt.Belangrijkste discussiepunt van de laatste tijd is de stakingskwestie geweest. De kwestie was: richtlijnen op de Hojel laten, of versturen naar de afdelingen. Ook op de hearing is hierover nog gediscussieerd. Er zijn nog steeds geen stakingsrichtlijnen; we moeten er wel voor zorgen dat ze komen.
De stakingskwestie werd op de hearing teveel opgeblazen, door fouten aan onze zijde en manipulatie van de kant van het HB, te emotionele discussie en te lang doorgedram en het doorgeven van interne informatie.
HS wilde een stemming afdwingen, daar hij het getij gunstig vond voor ons, maar het bestuur kwam met de dreiging om op te stappen als de stakingskwestie werd geaccepteerd. Deze dreiging gaf de doorslag ten nadele van ons. HS stelde dat de kwestie van het opstappen eerst in de LKK besproken had moeten worden. 7
Hierna spitst de discussie zich toe op het probleem van de opbouw van de VVDM-afdeling, haar behandeling van HB-richtlijnen enz. We kwamen er niet uit en besloten werd, dat 't Harde en Wittenberg een stuk maken voor de afdelingen over het specifieke BVD-werk binnen de VVDM. 8
De BVD kwam niet verder dan de waarschuwing om tijdens Big Ferro te letten op te lange rijtijden voor de chauffeurs. BVD-ers wisten niet hoe het verder moest en de LKK functioneerde gebrekkig. BVD-soldaten waren steeds aanwezig op de LKK, maar anderen beschouwden de LKK als een "normale" commissie en voelden zich niet geroepen steeds aanwezig te zijn. De opkomst in de LKK was daardoor soms laag, hetgeen irritatie opriep bij het DB.Wat betreft de LKK stelt Turken, dat deze commissie in de voorbereiding van de week geen enkele functie heeft gehad. De LKK decreteert, maar er komt niets uit als puntje bij paaltje komt. (..) Turken stelt dat er rationele argumenten tegen het bestaan en het functioneren van de commissie zijn aan te voeren, maar dat een attaque van het AB een averechts effect zal hebben. 9
Op de ALV van 4 september deed de nieuwe voorzitter Paul Turken inderdaad geen aanval op de LKK en hij kwam zelfs met het voorstel om de taken van de LKK te verruimen in de voorbereiding van het debat in de Tweede Kamer over de nieuwe defensiebegroting:Gebleken is dat de LKK een goed middel voor planning is, en daarom meent het bestuur dat de LKK die ruimere planningstaak moet krijgen. De compensatie zal helemaal niet onder de tafel geschoven hoeven te worden; de compensatie wordt slechts geplaatst in een totale strategie van de VVDM. De begrotingsbehandeling is een goed aanknopingspunt voor de planning voor de komende maanden, aldus Turken. 10
Zo zou de LKK ophouden een actiegroep te zijn, gericht op het mobiliseren van de basis voor een nieuwe compensatieregeling. De LKK stelde voor een "planningscommissie" in het leven te roepen voor die andere taken. Het DB vond twee commissies naast elkaar teveel, maar een ruime meerderheid op de ALV handhaafde de LKK. Maar ook nu bleek wat ook al binnen de BVD was gebleken, namelijk dat de LKK-ers (en de BVD-ers) niet wisten hoe het verder moest. Na enige discussie ging de vergadering akkoord met de volgende opdracht aan de LKK:Voorstellen doen aan de komende hearing of ledenvergadering over eventuele VVDM-acties rond de begrotingsbehandeling in december, afhankelijk van de resultaten van de onderhandelingen.
De BVD-ers wilden hun akties niet koppelen aan de behandeling van de defensiebegroting, maar waren al blij dat de LKK bleef bestaan.Zij geven hun actiebereidheid aan het DB door, eventuele acties zullen zonder meer door het DB gesteund moeten worden. 11
Het bestuur vond dat er een landelijk standpunt moest komen en dat er dan landelijk een besluit moest komen over wel of geen actie voeren. De discussie ging vooral over het verwijt van het DB, dat in het LKK-voorstel de VVDM zou ophouden een vakbond te zijn en een federatie werd van losse kazernegroepjes.De motie werd toen weer ingetrokken omdat we niet zo gauw voor een tegenbestuur zouden kunnen zorgen, en dat zou een verzwakking van de VVDM betekenen. De motie werd daarna door anderen opnieuw ingediend en haalde toen nog 30% van de stemmen, ondanks het feit dat de BVD zich van stemmen onthield. We hadden dus makkelijk een meerderheid kunnen halen. 12
Door het grote aantal onthoudingen haalde eigenlijk geen van de voorstellen een meerderheid, en dat was terecht omdat aan beide voorstellen bezwaren kleefden.Terwel wijst erop, dat de LKK, althans hijzelf, van mening is, dat door het DB in het overleg een compromis altijd geaccepteerd moet worden. Afwijzen, zoals het AB wil bij een algemeen negatief standpunt over het compromis, kan volgens Terwel helemaal niet. Je moet pakken wat je aangeboden krijgt, maar tegelijkertijd eventueel actie voeren voor meer. 13
Dit zou betekenen dat de VVDM akkoord moest gaan met een voorstel van Mommersteeg, zelfs als daarin slechts een halve dag compensatie geboden zou worden voor een heel weekend dienst. Voor het AB was dit onaanvaardbaar.Uit het overleg van 22 november is gebleken dat er een statement van Mommersteeg over compensatie komt op 14 december (in het overleg van 's middags; het formele G.O. is 's ochtends). Of er duidelijke tekenen zijn dat er tevens een ontwerp-regeling op tafel komt, is een twistpunt.
In de loop van die vergadering van 26 november kreeg het AB vanuit Den Haag te horen dat de inhoud van de bespreking openbaar mocht worden gemaakt. Het bod van Mommersteeg zou daardoor bijna onvermijdelijk het karakter krijgen van een ontwerpregeling.Deze compensatie zal in tijd worden verleend, waarbij de gedachten ernaar uitgaan dat per 24 uur dienst in het weekend een werkdag bewegingsvrijheid wordt toegekend. Het ontwerp van een regeling terzake zal zo snel mogelijk aan het Georganiseerd Overleg en aan het overleg met de VVDM worden toegezonden.
In het overleg de volgende dag ging Mommersteeg ondanks aandringen van Paul Turken er niet meer op in. Hij kwam dus toch slechts met een schot voor de boeg in plaats van met een nieuwe regeling, en vanuit zijn standpunt bezien was dat begrijpelijk.Om twaalf uur verzamelden enige honderden soldaten zich in de eetzaal. Velen lieten het eten onaangeroerd in afwachting van de dingen die zouden komen. Even later beklom Co Nieuwenhuize, ex-hoofdbestuurslid, een tafel en sprak hij door een megafoon de maten toe. Onder massaal boegeroep vertelde hij dat de kazernecommandant de demonstratie had verboden. Co bracht nog eens de VVDM-compensatie-eisen naar voren en stelde het voorstel van Mommersteeg daartegenover. De maten lieten er geen twijfel over bestaan hoe zij daarover dachten. De hele eetzaal werd gevuld door een oorverdovend lawaai. Het compensatielied kende iedereen nog van de demonstratie in Zwolle en dat denderde daarop door de eetzaal. Een poging van een grootmajoor om Co het zwijgen op te leggen had geen enkel resultaat. Onder een massaal fluitconcert droop hij maar weer af. "Omdat een demonstratie verboden is gaan we nu een petitie aanbieden. Willen een paar maten meegaan om dat te doen?", aldus Co. Zijn verzoek was niet tegen dovemansoren gericht, want prompt liet iedereen zijn eten voor wat het was, en stroomden alle soldaten spontaan de eetzaal uit. Buiten de eetzaal stond een half peloton sterren en balken de maten op te wachten en werd iedereen er persoonlijk op gewezen dat demonstreren verboden was. 14
Tijdens en na de tocht werden een paar bestuurders opgepakt, maar het aanbieden van de petitie ging gewoon door.Buiten de eetzaal verzamelden zich enige tientallen maten. De groep groeide snel uit en met inderhaast tevoorschijn gehaalde spandoeken begon de demonstratie. De tocht trok langs alle legeringsgebouwen en binnen de kortste keren liepen zo'n zeshonderd man over het kazerneterrein. 15
Op diezelfde dag demonstreerden 's avonds in Ede zeshonderd soldaten en in Amsterdam deelden soldaten suikerklontjes uit aan voorbijgangers "als zoethoudertje". Later waren er nog demonstraties in Schalkhaar en in Wezep.Dit betekent dat als met de inwilliging van de compensatie-eisen nog langer gesjacherd wordt, wij hen die daarvoor verantwoordelijk zijn, daar kunnen treffen waar zij het meest kwetsbaar zijn. Dat wil zeggen dat sit-down acties en stakingen op kazernes en tijdens oefeningen niet langer tot de onmogelijkheden behoren. Wie niet horen wil moet voelen! 16
Deze oproep werd massaal ondersteund door een gescandeerd: "Staken, staken!".Tot 25 maart is het niet de bedoeling dat afdelingen plaatselijke acties bewust gaan organiseren. Als een spontane actie niet te voorkomen valt, moeten het afdelingsbestuur en het DB natuurlijk wel inspringen.
De hearing schrapte een zin uit de voorgestelde tekst.In ieder geval moet voorkomen worden (indien enigszins mogelijk) dat er acties uitlopen tot in diensttijd.
Deze zin werd vervangen door:Er moet op de kontaktmatenvergaderingen gesproken worden over de vraag welke actiemiddelen (met inbegrip van staking) bruikbaar zijn voor het bereiken van onze doelen.
De afdelingen zouden dus mogen spreken over stakingen, maar zelfs de BVD had zich er op dat moment al bij neergelegd, dat de VVDM daartoe niet zou oproepen.'t Harde: Op KMV is het compromisvoorstel afgewezen, er zijn geen verdere consequenties aan verbonden.
Schaarsbergen: Er bestaat strijdbaarheid bij de maten, maar een staking zit er niet in.
Havelte: Er bestaat wel onvrede, maar harde acties kunnen moeilijk.
Oirschot: De actiebereidheid neemt toe, maar de maten staan niet te springen om harde acties te voeren. 17
- Zijn alle actiemiddelen dan al opgebruikt?
- Is de strijdbaarheid van de maten op dit punt op? (Staken, staken!!!!!)
- Elke verbetering moet bevochten worden. Waarom zou je dan nu al je eisen halveren? 18
Binnen enkele weken zal er een landelijke actiedag georganiseerd worden, waarbij op zoveel mogelijk kazernes in de middagpauze demonstraties gehouden worden, die afhankelijk van de stemming en situatie, in werktijd kunnen uitlopen. Kazernes kunnen hun actievorm aanpassen.
De ALV nam dit voorstel met grote meerderheid aan. En daarmee begon het laatste offensief in de compensatiestrijd, die langzamerhand steeds verder geradicaliseerd was: enquêtes, een handtekeningenactie, acties op kazernes mét toestemming en zonder toestemming, een landelijke demonstratie en nu tenslotte landelijke acties zonder toestemming van de legerautoriteiten. Demonstraties met uitloopmogelijkheid tot in diensttijd was het verste tot waar men durfde gaan, en het viel nog te bezien of dat zou lukken.Perspectieven voor actie: op een drietal kazernes zijn plannen ver gevorderd en zijn er mogelijkheden voor een uitlopen na het appèl. Op weer een aantal andere kazernes blijken er wel plannen te zijn, maar schiet de praktische uitvoering (mensen bij elkaar roepen, kamerbezoek, pamfletten) niet zo op.
De stemming bij de afdelingers is: aansturen op een uitlopen na appèl. Op de kazernes is de stemming verdeeld. Soms is het doorgaan, maar soms ook lijken de risico's te groot (dreiging kader, intrekken gunsten) voor wat ze ervoor terug kunnen verwachten. 19
De Beeckman belde op naar de Hojel dat bij hun alles wel snor zat en dat ze paraat stonden om te demonstreren voor compensatie. Het bleek dat ze onvoldoende contact hadden onderhouden met de LKK, zodat zo nog niet wisten van de verschoven datum van de actiedag. Acht mei kwam voor hun zeer slecht uit omdat dan net de nieuwe lichting opkomt. MR is er heen geweest en ze hadden alles al voor elkaar. Dinsdag zou er een ledenvergadering zijn en woensdag de actie. Op ieder gebouw was een compensatiecomité gevormd. Op ieder gebouw zouden spandoeken zijn die in het weekend door de maten gemaakt zouden worden. Er was een route uitgestippeld om alle gebouwen gelegenheid te geven zich aan te sluiten bij de stoet. 20
De actie werd een succes. Op de actievergadering op dinsdag waren 150 soldaten aanwezig, en de volgende dag deden er vierhonderd mee aan de demonstratie. Na afloop verzamelden zij zich op het excercitieterrein. Om vijf voor één was de pauze afgelopen en iedereen bleef zitten op een paar soldaten na, die onder gefluit vertrokken. Pas een kwartier later was de meeting afgelopen, en werd de demonstratie ontbonden. De kazerneleiding was op de hoogte van de actieplannen, maar deed niets en deelde achteraf geen straffen uit.Vooruitlopend op het gesprek van 9 mei aanstaande wil ik U er op dit moment reeds op wijzen, dat het voeren van acties door of in naam van uw vereniging om welke reden dan ook nooit ertoe mag leiden dat de dienstuitoefening daardoor wordt verzaakt. Zodra een actie op dienstverzaking gericht is of dit ten gevolge heeft, worden straf- of tuchtrechtelijke normen overschreden waarvoor de deelnemers aan, en organisatoren van de actie zich zullen moeten verantwoorden.
Het telegram eindigde met het verzoek om de leden van de VVDM van het bovenstaande op de hoogte te stellen. 21Om acht uur begonnen 35 soldaten op de appèlplaats een sit-down actie. Zij waren de eersten van een grote groep maten die tussen de gebouwen klaarstond om ook naar de appèlplaats te gaan. Maar de 35 zaten er nog niet, of ze werden van verschillende kanten bestormd door kaderleden. Die stonden, naar later bleek, in auto's rond de appèlplaats te wachten. Direct worden een tiental maten uit de groep gehaald en kregen anderen een persoonlijke dienstopdracht om aan het werk te gaan. De tien werden weggevoerd naar het wachtlokaal. 22
De soldaten die tussen de gebouwen stonden te wachten durfden zich niet bij de actievoerders aan te sluiten en zo verliep de actie. De tien die werden opgepakt, kregen een berisping en werden spoedig vrijgelaten, maar het afdelingsbestuur werd die middag opgepakt en werd wél vervolgd. Deze "vijf van 't Harde" werden later door het Hoog Militair Gerechtshof veroordeeld tot twee weken Nieuwersluis.Aan 240 man werd bewust gevraagd of ze zouden meedoen aan de demonstratie. Tweehonderdtien zeiden bewust ja. Ieder nam een taak op zich. Er werd een uitvoerig draaiboek samengesteld en er werden vijftien spandoeken vervaardigd. 23
Vrijwel iedereen die zich had opgegeven deed aan de actie mee.Om kwart voor één stromen ongeveer tweehonderd maten samen op een centraal punt tussen de gebouwen op het kazerneterrein. Steeds als een groepje demonstranten verschijnt, stijgt een gejuich op. Vervolgens zet de stoet zich in beweging, gewapend met spandoeken. Zingend en roepend trekt men in een ordelijke stoet richting betonbaan. Enkele kaderleden proberen de stoet meteen aan het begin tegen te houden, maar daarvoor zijn de maten te vastbesloten; de kaderleden worden opgeslokt door de stoet en omwikkeld met spandoeken. Bij het betreden van de betonbaan bleek dat de militaire top inderdaad voor de harde confrontatie gekozen had. Een horde strepen en balken stortte zich op de maten. Commandanten deelden dienstbevelen uit, hielden de spandoeken vast, namen passen in en drongen zich in de stoet.
Onder deze druk besloten de demonstranten het dienstbevel om naar de kamers terug te gaan, op te volgen, en zo kwam de demonstratie tot ontbinding. Dat was nog voordat de middagpauze was afgelopen, maar wel twintig minuten later dan het vervroegde appèl, dat speciaal voor deze dag werd gehouden om 12.45 uur. Zestig jongens hadden tijdens de "overval" hun paspoort aan kaderleden gegeven, en kregen de volgende dag allemaal drie dagen licht arrest, tot zondagochtend 7.00 uur. Uit solidariteit bleven nog twintig anderen tot zondag op de kazerne. Tegen drie afdelingsbestuurders volgde een onderzoek, maar dat leidde niet tot straffen.Veel moraliserende woorden. Op langere termijn zou de VVDM zich met deze acties te gronde richten, omdat de doorsnee Nederlandse dienstplichtige niet zo extreem zou zijn als de bestuursleden. (..) Vredeling probeerde de acties van 8 mei uit hun verband te lichten en noemde ze consequent stakingsacties. Stakingen worden volstrekt niet toegestaan zei de minister, alhoewel hij ook opmerkte dat de VVDM-bestuurders stakingen niet zouden moeten breken, want onderkruipers wilde hij niet van ons maken. 24
Met die laatste uitspraak onderscheidde Vredeling zich van zijn voorganger de Koster, die in 1971 nog eiste dat de VVDM zich zou distantiëren van illegale acties.Voorzitter Harry van den Bergh van de defensiecommissie van de PvdA noemt het heel nuttig als de VVDM eens diep zou gaan nadenken over het toepassen van onwettige middelen, zoals stakingsacties. "Op deze wijze plaatst de belangenvereniging zich in een politiek isolement, dat niet goed is voor het vernieuwingsstreven in de krijgsmacht. (..) Er is natuurlijk geen twijfel aan dat staking in de krijgsmacht tot de ongeoorloofde acties behoort. Tot mijn grote spijt kiest de VVDM toch voor dat middel. Dat is onverstandig van het bestuur, omdat de discussie nu wordt afgeleid van de vraag hoe de compensatie geregeld kan worden. (..) Ik vind het noodzakelijk dat de VVDM zich ontwikkelt tot een volwassen organisatie die bindingen kan gaan onderhouden met de vakbeweging".
Dit standpunt was hetzelfde als het standpunt van VVDM-voorzitter Jan Reijntjes op de rumoerige ALV van 15 september '71. In de tussentijd was er echter een tamelijk bevredigende oplossing gevonden voor het probleem van de illegale acties, en binnen de VVDM had niemand behoefte om die discussie nog eens over te doen.Het werd duidelijk dat het ministerie niet op de knieën gedwongen kon worden zonder dat de soldaten tot het uiterste gingen. En om die krachtmeting aan te gaan waren de soldaten niet sterk genoeg. Hun strijd was te geïsoleerd, de pers kon hem doodzwijgen en bij de bevolking was er eerder scepsis dan ondersteuning, want zij immers kenden de tijd nog van een kwartje zakgeld per dag. De soldaten waren op de grenzen van het mogelijke gestuit en zij beseften dat verdergaan, met alle risico's die daaraan verbonden waren, weinig resultaten zou opleveren. 25
Veel soldaten (en veel afdelingen) deden niet aan de acties mee (of durfden het niet), en de VVDM bleek te ver te zijn gegaan. En zo kwamen de VVDM en de BVD op het punt waar radicaliteit en uitbreiding van acties niet langer vanzelfsprekend waren en de VVDM noodgedwongen moesten kiezen voor matiging en voor voorzichtig opereren.Verder valt ook het algemeen soepel optreden van commandanten op. Het komt steeds meer voor dat bij onderdelen waar vroeger een ijzeren discipline heerste, (infanterieonderdelen bijvoorbeeld) commandanten nauwelijks straffen (Havelte), en/of overgaan tot het houden van gezamenlijke evaluaties van de afgelopen weken tijdens de lessen (Oirschot). 26
Bovendien ging de wedde omhoog. Het bedrag dat dienstplichtigen contant in handen kregen, was in 1973 al gestegen van 306 naar 374 gulden, en steeg in 1974 verder tot 523 gulden. Na 1975 bleef de wedde nog geleidelijk stijgen tot 1978, zij het niet meer zo snel. De geweldige ontevredenheid van dienstplichtigen in het begin van de zeventiger jaren nam af.In die zesweekse wordt een intensief kamerbezoekprogramma afgewerkt. Bij het kamerbezoek zal moeten worden gewerkt met een duidelijk gegeven. Dat kan geen uittreksel van de Defensienota zijn, maar eerder enkele hoofdpunten uit de nota. (..) Waar het daarbij om gaat is dat wij, als VVDM, een goed inzicht krijgen in de belangrijkste landelijke baalpunten. 27
De VVDM moest de soldatenkamers langs om ontevredenheid op te sporen. De BVD, of de radicale afdelingen, hadden geen alternatief, alleen kritiek dat de campagne te weinig gericht was op aktie en te veel op het overleg. Er was nog een discussie of de zesweekse moest worden afgesloten met een manifestatie of niet. De meerderheid van het bestuur was voor, maar Marcel Rensen, een BVD-er die op de ALV van maart gekozen was in het hoofdbestuur, was tegen.Wat gebeurt er nou op zo'n manifestatie? De maten zullen niet in groten getale aanwezig zijn, dat is duidelijk. Blijven over de aktieve afdelingers, aangevuld met mensen van allerlei politieke groeperingen die zich met de soldatenstrijd bezighouden. Daar zullen strijdbare eisen worden gesteld ten aanzien van het stakingsrecht, vrijwilligersleger enzovoort. Daar zullen zowel confessionelen als sociaal-democraten worden afgezeken. Allemaal prima zaken, als ze enige band zouden hebben met wat op dit moment op de kazerne speelt. 28
Henk van Rees, lid van het AB, zag geen tegenstelling tussen het kazernewerk en een landelijke manifestatie en merkte op,dat een vergelijking met andere organisaties ons leert dat daar ook vaak gebruik gemaakt wordt van het actiemiddel manifestatie, in samenhang met plaatselijke acties. Denk maar eens aan de studentenmanifestaties in samenhang met acties op de universiteit, jeugdloonmanifestaties, gezondheidszorgmanifestaties enzovoort. 29
Deze laatste manifestaties waren precies de reden waarom Marcel Rensen tegen was, want zij verliepen volgens een voorspelbaar schema.Moeite, tijd en geld die mijns inziens beter besteed kunnen en moeten worden, namelijk aan de versterking van de kazernes. Daar kunnen acties worden voorbereid, het kontaktmatennet worden aangevuld enzovoort. Daar kan het werkelijke antwoord op de Defensienota gegeven worden, de harde actie. 30
De ledenvergadering stemde op 15 augustus met een krappe meerder-heid tegen de manifestatie. Men besloot slechts om een compensatie-krant uit te geven om de herinnering aan de compensa-tiestrijd levend te houden (officieel als voorbereiding op nieuwe acties). De BVD had nog voldoende invloed om de manifestatie tegen te hou-den, maar het alternatief was niet overtuigend. De BVD hield nog lang de hoop op een opleving van de compensatiestrijd of op nieuwe massamobilisaties, maar die hoop bleek in de loop van de tijd ijdel te zijn. Half november maakte staatssecretaris van Lent bekend dat hij voor het eind van het jaar met een nieuwe regeling zou komen. De LKK kwam weer bijeen, maar:Veel maten vinden op dit moment de eisen van de VVDM te hoog. Dit was een voorlopige conclusie van sommige afdelingers. David Waller, burger-DC van district zes, vond dat er sprake was van minder strijdbaarheid. Er wordt veel gematst op kazernes. Er is een andere situatie dan vorig jaar. We moeten hiermee rekening houden in ons strijdplan. 31
Van pogingen om nog actie te voeren, kwam niet veel terecht.Bij oefening Wervelwind bijvoorbeeld was er op LKK's tijden over gesproken om iets met compensatie te gaan doen. Later blijkt dan dat alleen JWF en Harskamp er iets aan gedaan hebben. 32
In januari 1975 werd de nieuwe regeling bekend. Het was een tekst van dertig bladzijden met veel definities, regels en uitzonderingen. Het kwam erop neer dat commandanten voor een 24-uurs dienst in het weekend een compensatie mochten geven die varieerde tussen één en twee dagen, met daarbij de restrictie dat bij het geven van slechts één vrije dag een tamelijk geringe financiële vergoeding moest worden gegeven. Voor brandpiketdiensten gold een ongunstiger regeling, evenals voor oefeningen omdat er doorgaans op zondagen tijdens oefening geen dienst is. Een beoordeling van de regeling was moeilijk,omdat per kazerne de wachtdienstroosters verschillen, en omdat een dienst van vrijdag op zaterdag in feite lichter is dan een dienst van zaterdag op zondag. Men had geprobeerd om alle mogelijke vormen van overwerk en onregelmatig werk in het weekend en doordeweeks, voor dienstplichtigen en voor beroepsmilitairen, voor alle kazernes en onderdelen, te vangen in één reglement.Het slagen van deze actie wil nog niet zeggen dat de actiebereidheid op het punt compensatie zo groot zou zijn. Er kunnen volgens ons geen conclusies getrokken worden. Op de betreffende kazernes is het kazernewerk goed van de grond gekomen, zodat de soldaten snel op de hoogte waren van de botte afwijzing van de regering. De bereidheid om wat te doen is er groter dan op kazernes waar nauwelijks een organisatie is, zoals op de van-Essen-Koolkazerne, waarvan maar drie soldaten bij de demonstratie waren. 33
De VVDM wilde in januari weer actie voeren, maar dat werd overbodig toen de Tweede Kamer besloot, dat bevriezing van de uitgaven voor overheidspersoneel niet zou gelden voor de compensatieregeling. Die nieuwe regeling werd van kracht per 15 maart 1976.