Het klimaat

door Henk Spaan



Rekening-rijden.

Een ruime meerderheid van de bevolking is voorstander van rekening-rijden. Dat bleek uit recent onderzoek; vroeger waren de meesten tégen. Het was vrijdag de hele dag op het nieuws. Als je niet het bezit van een auto (op zich óók een (parkeer-)probleem) wilt belasten maar het gebruik ervan, heb je rekening- rijden nodig. Ik heb dat nooit goed begrepen: Als je het gebruik van auto's wilt beperken, kan je toch ook een heffing op brandstof verhogen? Zo'n onderzoek onder de bevolking zegt me bitter weinig: De beantwoording van vragen hangt af van de exacte formulering van die vragen.
Zaterdag sprak Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de VU, daarover in radioprogramma Nieuwsweekend. Hij zei dat het allemaal heel simpel is. Met slimmer betalen is uiteindelijk iedereen goedkoper uit . De professor beloofde gouden bergen. Met een nauwelijks te begrijpen voorbeeld van een trechter legde hij uit dat je files kon vermijden: nee het zou veel slimmer zijn dan een gewoon daluren tarief. Wanneer en waar het druk wordt kan je de tarieven aanpassen. Zo zou iedereen op tijd op het werk kunnen komen, en wat blijkt: men zou ook nog langer in bed kunnen blijven liggen. Verbluft rondden de presentatoren het onderwerp af. Saved by the bell. Het riekt naar oplichterij: Wat moet er allemaal niet nodig zijn om elke gereden kilometer te registreren en daarmee belasting te heffen?? Heeft deze vervoersprofessor aandelen bij een producent van meetapparatuur? En deed hij misschien zelf dat onderzoek naar de sympathieën van het volk?