Lege wegen.
Als ik de scholieren was, zou ik me concentreren op een paar hoofdpunten: Als we écht willen dat er iets verandert, als we écht denken dat de toekomst op het spel staat (wat ik een beetje betwijfel maar gezaghebbende personen zeggen dat vol overtuiging), dan moeten we toch op zijn minst zeggen dat het vliegverkeer niet meer mag uitbreiden. Idem dito moet het autoverkeer (van vracht- en personenverkeer) beperkt worden. Hoe de beperkingen eruit zien en hoe mensen zich eraan aanpassen, moeten we apart bekijken. Misschien komt er ooit een tijd dat de files voorbij zijn, dat men concludeert dat destijds het wegennet te veel voorrang heeft gekregen.
Als het klimaat écht zo erg is, moet je zéker het verkeer verminderen en als het enigszins meevalt, dan is hoe dan ook een beperking van verkeersbewegingen veel effectiever om de uitstoot terug te dringen dan bijvoorbeeld electrisch rijden.
En natuurlijk moet moeten de kwantumkortingen voor energie (grote energieafnemers betalen een lager tarief!) verdwijnen en moet de prijs voor brandstoffen omhoog. Dat wordt tegenwoordig vaak samengevat als "CO2-belasting", maar ik zoek liever in een verhoging van de grootverbruikerskortingen. Die zijn aanzienlijk, later misschien daarover meer.