Stookolie en kerosine.
In een paper van het CBS uit december 2016 over emissies viel mij een zin op over luchtvaart en scheepvaart.
"De emissies die worden veroorzaakt door het leveren van brandstof aan schepen en vliegtuigen worden als apart cijfer in de rapportages van het IPCC vermeld, maar zijn meestal geen onderdeel van internationale klimaatdoelstellingen".
Dat het geen onderdeel is van klimaatdoelstellingen is onbegrijpelijk. In 2015 ging het in Nederland om 50 miljard kilo op een totaal van 204 miljard kilo. Misschien heeft Nederland ervoor gepleit dat niet mee te tellen omdat de Maasvlakte veel stookolie levert en Nederland dus een hoge CO2 uitstoot zou moeten noteren. Ons straatje zou dan minder schoon zijn dan we zelf wel denken. Maar de stookolie geleverd aan een Panamees containerschip zal heus niet gebruikt worden om produkten van Ivoorkust naar Bangla Desh te vervoeren.
Voor de luchtvaart hoeft Nederland alleen de kerosine voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen bij te tellen. Het zou toch juister zijn om als Nederlandse bijdrage álle in Nederland geleverde kerosine mee te rekenen, want er zitten toch veel Nederlanders in vliegtuigen van Ryan Air of de Lufthansa. Nederlanders zitten in álle vliegtuigen.
En nu moet Nederland in paniek in twee jaar de cijfers ombuigen, en dan kijkt de regering natuurlijk naar de steenkolencentrales en maar even niet naar scheepvaart en luchtvaart, want dat eist Urgenda niet.